Afscheid en Vakantie!! - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Susan Laak - WaarBenJij.nu Afscheid en Vakantie!! - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Susan Laak - WaarBenJij.nu

Afscheid en Vakantie!!

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susan

16 Januari 2015 | Curaçao, Jan Thiel

De kerstdagen heb ik samen met mijn Surinaamse familie doorgebracht. Een echte familie zijn we geworden. Onze minor groep, bestaande uit zoveel verschillende karakters en persoonlijkheden maar een gigantische klik. Het is altijd supergezellig en liefdevol. In mijn vorige blog kon je lezen wat ik allemaal in de planning had staan tijdens de kerstdagen. Deze planning is maximaal uitgevoerd met een paar hoogtepunten. Op eerste kerstdag het ontbijt bij de ouders van Britt met heerlijke Nederlandse dingen, hapjes bij de Hugostraat met als verassing een lied + pretpakket voor ons “Johnny’s”. Wat hebben we gelachen met z’n allen.
Het bezoek aan onze Surinaamse collega op tweede kerstdag dat toch nét iets anders liep dan verwacht. En het kerstdiner bij Bakafoto. Jullie hebben vast alle foto’s en berichtjes op facebook voorbij zien komen dus daar wil ik niet meer te veel aandacht aan schenken. De kerstdagen in de warmte blijft gek, maar is wel iets om nooit te vergeten!!
Van de kerstdagen natuurlijk door naar oud&nieuw in Suriname. Een oud&nieuw waarbij er vanaf de kerstdagen al volop vuurwerk wordt afgestoken. In het begin schrik je ervan, maar alles went. Ik voelde mij de dagen voor oud&nieuw niet helemaal fit en heb daardoor lekker geluierd en in bed gelegen. Op de dag zelf toch maar mee gegaan met de minorgroep naar het feest in de stad. Tijdens oud&nieuw word er in Paramaribo een hele rits aan bommen afgestoken en die gaat de hele stad door. Niet zo bijzonder voor mij, iemand die niet zoveel van alleen maar knalvuurwerk houd. Wat wel gezellig was waren alle mensen die er waren, de straten stonden bomvol en op elke hoek van de straat stond een bandje Surinaamse muziek te spelen. Vanuit de stad door naar ’t Vat waar ook een bandje was en waar we lekker een cocktailtje konden nuttigen. Tegen 10 uur afgesproken bij de Hugostraat om bij hun vanaf het balkon oud&nieuw met z’n allen te vieren. De hugo’s hadden nog wat vuurwerk gehaald, hapjes en drankjes, al met al een super gezellig feest. Tijdens de jaarwisseling in Nederland nog snel contact gehad met pap&mam en 12 uur in Nederland gevierd bij Loes thuis, hoe leuk is dat!! 12 uur bij ons betekende Skype contact met Loes, wat vrij lastig ging door de wifiverbinding! Tot in de late uurtjes nog gezellig gedanst op het balkon bij de Hugo’s, het waren TOPdagen!
2015 begonnen met een paar dagen werken aan onze module, want daarvoor zijn we in Suriname. Het een en ander moest nog worden aangepast. Ook moest er een les worden voorbereid voor de docenten van stichting TANA om hen kennis te laten maken met het onderwerp positief opvoeden en stimuleren. Tussendoor natuurlijk nog wel even tijd genomen voor leuke dingen. Zo hebben we een relax dagje gehad bij het zwembad. Een feestje van DJ Dyna, dat bij mij niet zo in de smaak viel maar wat heb ik toch weer een avonturen beleefd! (2 dronken hugodropjes, met de taxi naar de KFC, blijkt er geen KIP te zijn)
Op dag 101 in Suriname heb ik samen met Marly en Carmen een copyshop opgezocht om onze module te laten printen. Bij de eerste copyshop was het niet naar wens, lees: allemaal strepen door het voorblad en de tekstblokken. Op naar de volgende copyshop waar onze grijze voorkant er groen uitkwam, maar ja, daar dealen we mee!
Zo trots als een pauw hebben we vorige week donderdag op onze laatste stagedag de presentatie gegeven aan de docenten en de module aangeboden aan Mr. Hulsman. De presentatie verliep goed en naar mijn idee vonden de docenten het interessant.
Aan het einde van de stagedag hadden Meneer en Mevrouw Hulsman nog een verassing voor ons, namelijk taart en cadeaus. Ze hielden allebei een woordje waarin ze ons bedankten voor ons werk. Je voelt je dan wel vereerd.
In de week van afronding heb ik ook nog met Marly en Carmen het ziekenhuis dieet proberen te volgen, maar met die taart op stage ging het natuurlijk mis, toen moesten we wel. Daarom s’ middags ook maar direct ‘gezond’ gaan lunchen bij de zus&zo ter afsluiting. Die lunch werd al gauw een middag borrel en avondborrel met héél véél wijn, we waren uiteindelijk om 8 uur thuis.
Alles achter de rug, het huis schoon en vorige week zaterdag kon ik dan eindelijk Loes op gaan halen van het vliegveld!!
Om 5 uur zou ze aankomen en onze vriendelijke buurvrouw reed met mij mee. We hebben samen nog een tussenstop gemaakt om te eten, hallo Suriname! En net op tijd kwamen we aan bij Zanderij. Gelukkig duurde het bij de douane lang voor Loes, wat betekende dat ik nog wel even moest wachten en last kreeg van zenuwen. Het weerzien met Loes was super! Ik moest huilen, had haar zo gemist. Wat fijn om haar dan weer even in de armen te kunnen sluiten. Op de terugweg veel gekletst met de buurvrouw wat al gauw weer maakt dat Loes aan mijn zij zo normaal is! Aangekomen in Paramaribo Loes ons huis laten zien, onder de douche gezet en op naar café zuid om een pizza naar binnen te werken. We moesten namelijk door naar ons afscheidsfeest dat we aan de Hugostraat hielden met allemaal bekenden die we de afgelopen tijd hebben leren kennen. Loes aan iedereen voorgesteld, een drankje gedronken, een liedje voor Marien gezongen met de meiden, een emotioneel woordje van Carmen en Nikki, nog een drankje, een dansje, een liedje, en toen was het tijd voor afscheid. Doordat ik plannen had met Loes zou ik Marien, Nikki en Carmen van de Hugostraat niet meer weerzien. Marien blijft nog 2 weken voor stage in Suriname, en Nikki en Carmen blijven een jaar. Het was lastig om nu te beseffen dat je uit elkaar gaat als groep, maar wat kan ik terugkijken op een mooie ervaring. Carmen en Nikki die een toevoeging waren met de gesprekken die je met hen kon voeren en Marien onze enigste man, wat hebben we het gezellig met elkaar gehad!!! Ik kon alleen maar blij zijn. Na veel gekus en geknuffel, de taxi in en naar huis, er stonden mij nog gezellige dagen met Loesoe te wachten.
Zondags uitgeslapen van het feestje en s’ middags met Loes op de fiets door Paramaribo. Overal zijn we geweest, stage, waterkant, fort zeelandia en een cocktail bij ’t vat. ’s Avonds lekker sushi gegeten en op tijd naar bed.
Maandag begon onze trip naar Santigron. Bij Torarica werden we opgepikt door Gilles, de eigenaar van Santigron. Loes en ik waren alleen op deze trip omdat ze voor ons een uitzondering hadden gemaakt. Normaal gesproken vertrekt deze trip alleen op woensdag en vrijdag!! In Santigron met een wandeling gemaakt door een marrondorp, vaartocht over de rivier en een kreek, een junglewandeling naar een indianendorp en telkens maar eten van de etenswaren die de jungle van Suriname te bieden heeft! Loes heeft in dit weekend een goed beeld gekregen van Suriname met zijn verschillende culturen, landschappen en eten. Woensdag stond in het teken van wassen, opruimen en pakken. Ook zijn Loes en ik nog even naar de Hermitagemall geweest waar Loes het niet kon laten nog even wat te shoppen (naast haar 23 kilo aan KLEREN die ze mee heeft (L)). Woensdagmorgen werden we wakker met het schokkende bericht dat de vlucht naar curaçao van Eva, Evianne, Judith en Gerlinde was gecanceld!! Zij zouden die dag om half 12 vliegen maar dat werd dus donderdagmorgen 09.00 uur, een vlucht voor ons. Woensdagavond nog gezellig met de Johnny’s en Marien uiteten bij de Garden of Eden, een weerzien dus met Marien, en weer een afscheid. Donderdagmorgen werden we om half 8 opgehaald door onze vaste taxichauffeur Shirwin die ons naar het vliegveld zou brengen. Op hoop van zegen dat onze vlucht niet gecanceld zou worden. Gelukkig was dit niet het geval en om 11.50 heb ik samen met Carmen, Marly, Annet en Loes Suriname verlaten. Dat was een gek gevoel, maar net zoals ik schreef bij het afscheid van Nikki, Carmen en Marien ik kan terugkijken op een TOPtijd! Een vrolijk en trots gevoel overheerst. Ik heb zoveel geleerd, nieuwe mensen ontmoet, grote stappen genomen, ontwikkeling doorgemaakt, dat gaat niemand mij meer afnemen! En natuurlijk het vooruitzicht naar Curaçao, waar we met z’n 5en nog een weekje gaan vertoeven.
Op dit moment is het vrijdag 11.50 uur en zit ik in bikini voor ons appartement dit blog te schrijven. Gisteren zijn we dus aangekomen. Na een vlucht met tussenlanding op Trinidad, zijn we om half 3 geland in Curaçao. Roel, van het appartement was er op dat moment nog niet, dus even contact gelegd en gewacht. Alle koffers in zijn grote auto gepropt, het paste precies!! Onze appartementen zijn prachtig. We hebben een appartement voor 3 personen waar Carmen, Marly en Annet verblijven. Met z’n 3en op een kamer, allemaal een 1-persoonsbed mét klamboe, doet lijken op een prinsessenkamer voor k3! Superschattig!
In dat appartement hebben zij een badkamer met douche en toilet, keuken en een zitje met bankstel(!!!!!!!!). Ook een grote porch waar een tuinset staat voor ons vijven.
Loes en ik verblijven in de gastenkamer die wij als eerste in gebruik nemen. De gastenkamer bestaat uit twee bedden en een supergrote badkamer. Ideaal voor ons twee dus. Na contact met de 4 dames van de Hugo bleek dat zij dus 300 meter van ons af zitten in Curaçao. Wanneer zij boodschappen gaan doen, of naar het strand gaan lopen zij langs ons, hoe toevallig!! En gezellig!. Gisteren dus direct met z’n negenen uiteten geweest bij Zanzibar, dat zit op loopafstand. Pfffffffffff, wat anders, wat mooi, ik houd nu al van Curaçao. Een heerlijk vakantiegevoel overheerst. Even alle indrukken van de afgelopen vier maanden van me af laten zakken. Een perfecte afsluiter. Ook Loes geniet, ligt nu te pitten aan het zwembad en vermaakt zich, heerlijk om haar hier bij te hebben.
De plannen voor de komende dagen hebben we wat los gelaten, tuurlijk lekker eten en stappen. Dinsdag gaan we met dolfijnen zwemmen en woensdag naar klein Curaçao.
Vrijdag vliegen we om 17.00 uur naar Nederland en om 07.00 uur zaterdag ben ik dan weer op Nederlandse bodem. Ik geniet nu, maar zie er ook naar uit om naar huis gaan, familie, vrienden, stappen en weer handballen. Ik heb iedereen gemist, en 4 maand is voor mij voldoende! Voor nu wil ik aan iedereen die ik geen berichtjes stuur of beantwoord bij deze mijn excuses aanbieden, waarschijnlijk lig in dan gewoon met mijn reet in de zon of heb ik geen wifi! (hahaha!!)
Een hele dikke kus vanaf het mooie Curaçao en tot snel!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 16 Januari 2015 - 17:23

    Ine:

    wel jammer zo'n laatste brief uit Suriname/Curaçao. Geniet van deze dagen.
    Groetjes Hans en Ine

  • 16 Januari 2015 - 17:50

    Pap:

    Geniet samen van de laatste week je hebt het dik verdiend . Tot Zaterdag dan gaan we er weer een paar drinken samen

  • 16 Januari 2015 - 17:59

    Anne:

    Ik stuur je net een app, maar laat op deze manier ook nog even weten dat ik weer zit te glimlachen van je geschreven stuk en het helemaal voor me zie.

    Je mag zeker trots zijn op jezelf, je hebt het zo goed gedaan! Geniet ervan deze dagen in Curacao met je lieve twinnie en je vriendinnen. We spreken snel weer af in dat gekke dorp van jullie of van mij, haha! Heeeele dikke kus xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 16 Januari 2015 - 19:02

    Lidy:

    Weer met veel plezier je verhaal gelezen! Wat heerlijk dat je nog even kunt relaxen met Loesie op Curacao. Dikke knuffel voor jullie beidjes en tot volgend weekend!!!

  • 16 Januari 2015 - 22:43

    Trees:

    Wij hebben met plezier jou brief gelezen.geniet er noch van .wij kijken uit naar je weerzien.dikke kus van Opa en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Jan Thiel

Mijn eerste reis

Minor ISD Suriname

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2015

Een laatste blog..

16 Januari 2015

Afscheid en Vakantie!!

24 December 2014

De feestdagen bij 30 graden!

10 December 2014

Het is hier fantastisch!

14 November 2014

Drukke weken en bijna op de helft?!
Susan

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 11113

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: