De eerste dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susan Laak - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susan Laak - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susan

30 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Goedemorgen allemaal,

De eerste dagen in Paramaribo zitten er al op. Na een lange vlucht zijn we zaterdagavond aangekomen in Paramaribo. In het vliegtuig heb ik mezelf vermaakt met films, een beetje slapen en eten.
In Paramaribo stond er een busje op ons te wachten die ons naar het huis zou brengen. Onderweg zagen we al snel de kleine huisjes, fruitbomen en Surinamers die aan het chillen waren voor hun huis. Wat een prachtig landschap, daar kan ik wel aan wennen.
Ik zou niet eens precies weten hoelang we hebben gereden maar volgens mij waren we met een klein uurtje bij ons huis.
Ons huis, genaamd wilfred, staat op het terrein Saron. Op dit terrein is een kindertehuis gevestigd, ons huis, en nog andere verschillende kamers/woningen die verhuurd worden. Het huis bestaat uit twee gedeeltes. Een oud en nieuw gedeelte. In het nieuwe gedeelte zijn 5 slaapkamers en in de oude ook nog ongeveer 5? Ik weet het niet precies. Het huis is voorzien van een grote woonkamer, keuken en verschillende douches en wc's. Voor ons 6'en is het een supergroot huis.
Zaterdagavond hebben we meteen kennis gemaakt met Chrystabelle en Theo. Chrystabelle regelt voor ons de stage's, huisvesting en de fiets.
Theo is de 'huisbaas' die ook op het terrein woont. Samen hebben ze ons van alles uitgelegd over het huis, de omgeving en de Surinamers. Er word ons vaak duidelijk gemaakt dat we geen mensen moeten binnen laten en dat spullen, ondanks dat het terrein voorzien is van een groot hek, naar binnen moeten. In Suriname is weinig criminaliteit maar de buurt weet dat wij er zijn. Voor de Surinamers zijn wij rijk, en daarvoor moeten we oppassen. Best prettig dat iedereen ons daar wel steeds aan herinnert.
Ondertussen hebben we al boodschappen gedaan bij verschillende supermarktjes. Wat ze daar verkopen is goed te eten.
Zondag hebben we onze fietsen opgehaald. Theo heeft ons naar de verhuurder gebracht en we gingen al fietsend weer terug. Dat fietsen hier in Suriname valt nog niet mee. Het verkeer is een chaos, en volgens mij doen ze hier niet aan verkeersregels. Het lastigste is wel aan de linkerkant rijden en grote straten oversteken.
Zondag kwam ook de andere groep studenten, die ook de fietsen hadden gehaald, onverwachts bij ons langs. Ze kwamen toevallig langs onze straat en wilden even kijken. Erg leuk om dan even bij elkaar te zijn, je hebt toch al 3 weken met elkaar opgetrokken en nu zitten we verdeeld.
We hebben toen maar direct besloten om ook samen te gaan eten. We zijn naar het vat geweest, een restaurant/kroeg waar veel Nederlanders komen. Met de taxi zijn we naar huis gegaan.
Gisteren zijn we met onze groep naar het centrum gefietst. Ook een groot avontuur. Zelf ben ik erg slecht in de weg vinden en onthoud ik ook echt helemaal niets, maar gelukkig hebben we Lotte en Marly bij ons die precies weten waar we moeten zijn, zonder kaart!!!!! Op de een of andere manier herkennen zij de plekken omdat we daar eerder langs zijn gekomen. Hopelijk komt dit ook nog bij mij na een paar weken.
In het centrum zijn we naar de centrale markt geweest, helaas was het al bijna sluitingstijd en waren veel verse producten al verkocht. Het rondlopen op de markt was wel weer een hele ervaring. Goed de hand op de tassen voor de drukte en alle Surinamers die tegen je praten zoals:
"Hé prinses, ben je een dochter van prinses Beatrix?", "Jullie lijken net een eeneiige zesling". Grappig, maar je weet niet altijd hoe je moet reageren.
Omdat ons gas nog niet werkt kunnen we jammer genoeg nog niet thuis koken en zijn we wederom gisteren uiteten geweest. We gingen naar de waterkant en hebben heerlijk Surinaams gegeten. Daarna weer door naar het vat voor een cocktail en met de taxi naar huis.
Vanmorgen ben ik opgestaan met wat buikpijn, waarschijnlijk even wennen aan het andere eten. Vanmiddag willen we een zwembad opzoeken want man, man, wat is het hier warm. Je hoeft maar iets te doen of je zweet al als een malle!!!! Het is nu de warmste tijd, en ook de Surinamers hebben er last van. De voorspellingen voor de komende week zijn niet heel goed, veel regen. Theo vertelde ons dat het met de regen soms nog warmer kan zijn! Afwachten dus, ik ben benieuwd.
De wifi is hier verder top, dus wanneer ik thuis ben ben ik bereikbaar via whatsapp, facetime, facebook etc!
Tot nu toe vermaak ik me prima hier en kan ik wel wennen aan dit leventje. Woensdag moeten we naar stage voor een eerste gesprek en we verwachtten maandag dan te moeten beginnen. We zullen zien!
Dikke Toet xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Dikke kus van ons

• 30 September 2014 - 16:26

Manon:

Leuk verslag Suus.
    Allemaal nieuwe indrukken en ervaringen, maar zal vast snel wennen!
    Nu nog even genieten van je vrije tijd en succes met de eerste stagedagen alvast!
    Tot app en dikke pakkerd voor jullie > geef hem ff door aan Marly.

• 30 September 2014 - 16:27

Ine:

Geweldig.
    Eerste indrukken zijn zo mooi.
    Veel plezier.

• 30 September 2014 - 16:35

Marian:

mooi verhaal meisje! Rustig aan doen hè

• 30 September 2014 - 16:45

Marlon:

Leuk om te lezen suus!! Genieten xxxx

• 30 September 2014 - 17:13

Carla:

Hoi Suus, das al best 'n heel lang verhaal, mooi om te lezen.
    Geniet nog deze week, en suc6 met de eerstestage dagen.
    Doei doeiiiii, liefs JoKelCa.

• 30 September 2014 - 17:52

Mireille:

Heey suus,
    Wat leuk om je eerste verslag vanuit daar te lezen!
    Geniet nu nog even van de vrijetijd en succes met wennen.. :)
    En voor volgende week alvast heel veel succes gewenst met stage.

xxx (ook voor Marly) Mireille

• 30 September 2014 - 18:01

Lidy:

Leuk meid. Gun jezelf de tijd om te wennen, t komt dan vanzelf. Dikke kus uit nederland.

• 30 September 2014 - 18:10

Annemarije:

Lieve Suus!

Wat super dat je het zo naar je zin hbt!
    Leuk om te lezen!
    Geniet ervan meid!

Liefs

• 30 September 2014 - 18:14

Marlie:

Lieve suus!! Fijn dat he het zo na je zin hebt hoewel ik dat al wist via de whats ap

• 30 September 2014 - 18:37

Esther Scheepers :

Leuk om je verslag te lezen, ik ga je volgen! Heel veel succes en plezier met alle nieuwe ervaringen en indrukken! Pas maar goed op elkaar.. x

• 30 September 2014 - 21:03

Jantje:

Mooi verhaal Susan, je kan altijd nog schrijfster worden! :)
    Geniet nog even van je vrije tijd en dan op naar je stage! We zijn nu al benieuwd naar je vlgd verhaal! Liefs Henry en Jantje

• 01 Oktober 2014 - 16:56

Anne:

Hi lieverd,

Wat leuk om dit te lezen, word er helemaal vrolijk van! Ik zie nu al uit naar de rest van je verhalen.
    Geniet van je tijd daar meissie en we gaan binnenkort even skypen!

Dikke kus uit Pijnacker xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 02 Oktober 2014 - 17:08

Oma:

Dit is mooi om te lezen en wij hopen dat je aan de warmte went liefs Opa en Oma