Drukke weken en bijna op de helft?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susan Laak - WaarBenJij.nu Drukke weken en bijna op de helft?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susan Laak - WaarBenJij.nu

Drukke weken en bijna op de helft?!

Door: suus

Blijf op de hoogte en volg Susan

14 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,
Na een aantal stormachtige weken/dagen zit ik nu dit blog te schrijven vanuit een nieuw huis met airco. Ik kan rustig de afwas gaan doen zonder dat dit knettertje warm is, ik kan mijn haar los dragen en als ik zin heb ga ik lekker onder een warme douche staan.
Even terug naar zaterdag 1 november. Papa en mama kwamen naar Suriname! als verassing ben ik samen met Carmen naar het vliegveld gegaan en daar hebben we papa en mama en Bas, de vriend van Carmen, opgewacht. Bas kwam al vrij snel het vliegtuig uit en bij pap en mam duurde het natuurlijk ontzettend lang, het angstzweet brak mij al uit. Na een tijdje wachten waren ze daar gelukkig ook!!:D Ik had net hallo kunnen zeggen en daarna moest ik alweer in een andere taxi omdat de taxi van pap en mam veel te veel geld vroeg als ik met hun mee wilde rijden naar Paramaribo. Na een hele lange rit in de taxi, omdat het superdruk was op de weg zag ik ze tegen 9 uur? s ‘avonds weer in hun hotel. We gingen met ons huis, Bas en papa en mama eten bij het vat.
Papa en mama hadden allemaal lekkers meegenomen uit Nederland! Ook nog een kaartje van Loes en een kaartje met cadeautje van Lidy & Niko! In de week die volgde heb ik allemaal leuke dingen met pap en mam gedaan zoals de dolfijnentrip. Helaas hadden de dolfijnen er die dag niet heel veel zin in en hebben we er hier en daar eentje gezien. We zijn ook aangegaan bij een plantage waar veel over de geschiedenis werd vertelt. Op de boot terug naar Paramaribo verwent met lekkere Surinaamse hapjes en als afsluiter met Pap, mam, Bas en Carmen naar de Japanner om lekker te eten.
Pap en mam hebben mij en huisgenootjes die week ook uitgenodigd voor een middagje chillen bij Overbridge, een standje dat te vergelijken is met whitebeach. Pap en mam hadden stokbroodjes meegenomen, wijntjes e biertjes!
De volgende dag heb ik samen met Marly, Pap en mam gefietst naar Domburg. Dat doen we even dachten we maar er kwam geen eind aan in die hitte. Gelukkig na dik 2 uur kwamen we aan in Domburg en hebben we geluncht en genoten van het uitzicht. Daarna weer op de fiets terug. De terugweg ging en stuk sneller dan de heenweg voor ons gevoel haha!
Pap en mam hebben me bijna de hele week meegenomen uiteten. Lekker sushi, pizza of bij zus & zo, wat een fijne week. Het laatste weekend van pap en mam gingen we op trip naar Brownsberg! Zaterdagmorgen vroeg vertrokken bij 't Vat om na 1,5 uur aan te komen bij Berg en Dal. Daar ging ik samen met Bas, Carmen, Lotte en Marly van de zipline. Een super mooie tocht door de jungle waarbij je van plateau naar plateau slingert. De laatste slinger was over de Suriname rivier, wat HOOG, maar super gaaf!! Ik zou het zo nog een keer doen. Ondertussen had de rest een wandeling gemaakt bij berg end al en lekker gechilld in de zon.
Na Berg en Dal zijn we doorgereden naar het Stuwmeer en hebben we in een bootje over het stuwmeer gevaren, zijn we aangemeerd bij een stukje eiland waar we lekker konden zwemmen en vissen. Vervolgens zijn we doorgereden naar de Brownsberg. De airco van de bus ging uit zodat die op volle vermogen naar boven kon rijden! Na een uurtje omhoog rijden kwamen we aan op de top van de brownsberg, wat een uitzicht!!! en konden we onze hangmatten opgaan hangen voor de nacht. Na het avondeten nog een nachtwandeling gemaakt, borreltjes gedronken en hup de hangmat in! 's morgens weer vroeg op voor de zonsopkomst maar helaas was het bewolkt en was dit niet z'n succes. Dus maar weer snel de hangmat in om nog even te kunnen slapen, want slaap had ik die nacht weinig gehad omdat een man naast mij ontzettend aan het snurken was (nee het was niet pa).
Na een stevig ontbijt ging de grote wandeling naar de leovallen van start. Een tocht die alleen maar dalend was waardoor ik naar 2 uur wel wat last begon te krijgen van mijn knietje en enkeltje. Bij aankomst konden we afkoelen bij de waterval. Vervolgens moesten we dezelfde weg nog weer helemaal terug, omhoog dus. Dat was afzien, vooral voor pap en mam, maar wat ben ik trots op hun! Dat pakt niemand hen meer af. Met veel water en korte stops hebben we het met z'n allen gered! Ook dit had ik niet willen missen.
Bij thuiskomst kregen we een Surinaamse lunch en voor diegene die wilden konden zij nog een korte wandeling doen naar het hoogste punt van de brownsberg waar je werkelijk een super mooi uitzicht hebt!!!
In de bus terug naar Parmaribo was iedereen in diepe slaap en dit was super grappig om te zien hahaha!
Als afsluiter heb ik met de huisgenootjes en Bas nog even wat gegeten in de stad, en na de tas hebben uitgepakt en een borreltje ben ik helemaal kapot in bed beland.
Afgelopen maandag, dinsdag en woensdag stonden in het teken van afscheid nemen van pap en mam en verhuizen. Vorige week gingen Marly en ik namelijk naar het kantoor van huis Saron om te vragen of de vele kleinigheidjes deze week nog werden gedaan (douche maken, tv maken, ventilatoren schoonmaken en nog meer). Na een goed gesprek met het hoofd van Saron over onze kleinigheidjes en het niet thuis voelen van ons bij Saron stelde de mevrouw zelf voor om te verhuizen. Ze zij wanneer zij in onze schoenen stond ze zou verhuizen, wanneer willen jullie weg???
Door die vraag werden Marly en ik erg voor het blok gezet, maar we hadden ook al gekeken naar iets anders dus kwam het wel goed uit, maar op dat moment hadden we nog niets. Afgesproken met de mevrouw van Saron om die week erop (afgelopen woensdag) te vertrekken. Zij zou dan gaan kijken wat we terug kregen van het geld, want we hadden alles al aanbetaald. Met school alles kortgesloten en zij stonden achter ons besluit om te gaan verhuizen en hebben snel voor ons geregeld dat we het geld terug konden krijgen. Nu nog op zoek naar een nieuw huis. Wat veel bellen, mailen en stressen. Na twee huizen te hebben bekeken waren we nog niet zo enthousiast. Gelukkig kwam daar dinsdag verandering in omdat we konden kijken bij een nieuw appartementencomplex. Eerst afscheid genomen van pap en mam en daarna naar het appartement. Het complex staat in het centrum van Paramaribo en wij konden de eerste bewoners van het complex worden! We konden 3 units huren voor 2 personen. Nadat iedereen het had gezien en overleg bij de pizzahut hebben we besloten voor het appartementencomplex te gaan. Woensdag met behulp van onze vaste taxichauffeur, Shirwin, alles ingepakt. Afscheid genomen van Theo, die het vrij lastig vond dat we weg gingen, gedag gezegd bij de directie van Saron en op de fiets naar ons nieuwe huis.
Een paar kleine dingen moesten nog worden gedaan aan het huis en ik moet eerlijk zeggen de bouwvakkers zijn flink aan de slag gegaan om het voor ons allemaal voor elkaar te krijgen.
Iedereen heeft al lekker gedoucht onder het warme water en de bedden slapen heerlijk, met airco en ventilator. Hier betalen we maandelijks wel meer voor dan bij Saron, maar hier waren we echt aan toe. Het appartement zit een kwartiertje fietsen voor ons van stage, ideaal!! Kaartjes mogen nu gestuurd worden naar het nieuwe adres en dat is Johnnystraat 11 te Paramaribo .
Vanmorgen zijn Lotte, Annet en Marly vertrokken voor een weekendje naar het binnenland Palumeu. Daardoor zijn Britt en ik en vanaf zaterdag ook Carmen (want Bas gaat dan weer naar Nederland) alleen thuis, en dat is heerlijk! Ik merk echt dat ik die rust wel even nodig heb omdat wanneer iedereen in huis is ik overal bij wil zijn, borrel hier, borrel daar:D! Dit weekend kunnen we lekker doen wat wij zelf willen en hoeven we geen rekening te houden met 5 anderen!
Vanaf maandag hoop ik dan weer het oude ritme terug te krijgen om zo te kunnen knallen aan ons project: een nieuwe module opzetten. Ik besef me dat ik bijna op de helft zit van deze stageperiode en wat gaat het hard, maar ik geniet met volle teugen!!!!
Laten jullie weer een berichtje achter of een smsje, appje, skypje, facetimpje???!! ik vind het super leuk om van jullie in Nederland te horen, al reageer ik vaak laat terug (bij deze excuus)!!!
Heel veel liefs uit de Johnnystraat!


  • 14 November 2014 - 16:44

    Ine Olde Keizer:

    Hallo Susan,
    Wat een belevenissen.
    Ik had je net nog op de app. Dan lijk je veel dichter bij.. Gek he?

    Gr. Hans en Ine

  • 14 November 2014 - 17:03

    Carla Senger:

    Hoi lieve Susan,
    Weer 'n schitterend verhaal, ik dacht ff dat dat fietsen met pap en mam 'n grapje was niet dus haha
    Je hebt ze lekker laten zweten, nou het zweten is hier wel voorbij de dikke winterjas maar weer uit de kast gehaald, ook wel weer lekker, kacheltje aan, maar toch ik mis de warmte wel, moet veel aan vorig jaar denken toen we in Australië waren om deze tijd, de foto's van jullie vorig weekend leken daar erg op.
    Fijn dat jullie nu 'n beter onderkomen hebben, van Kel haar plannen heb je zeker ook wel gehoord, ook weer spannend allemaal,( ben stiekem wel jaloers ) gun het haar wel.
    De groetjes en tot 'n volgende keer maar weer.
    Doeidoei liefs oet de lutt. xxxxx

  • 14 November 2014 - 18:50

    Mireille:

    Hee suusje,
    Wat fijn dat je ouders er waren en zo te horen volop van genoten!
    Ik lees met veel plezier jullie verhalen, wat een super gave ervaring, gelukkig kun je er volop van genieten!!
    Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning, wat fijn dat je nu airco hebt!

    Succes met t opzetten van jullie project!

    XXX en knuffel aan marly!!
    Mireille

  • 14 November 2014 - 19:03

    Wendy Bas En Jens:

    Hey nicchie,
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen :).
    Fijn dat jullie nu een beter huis hebben gevonden en dat je zo hebt genoten met pa en ma.
    We kijken uit naar je volgende verhaal ;).
    Kusjes uut Goor

  • 14 November 2014 - 19:32

    Pap:

    Ik weet niet of het mag maar dit berichtje komt niet uit Nederland maar uit Noorwegen maar ik doe het toch.
    Lieve Susan het was een super vakantie je hebt ons veel laten zien van Paramaribo, lekkere borreltjes gedronken, eten en de rest.
    Ik hoop dat je weer snel de weg kunt vinden nieuwe huis samen met de meiden want dan komt alles weer goed.
    veel succes met je studie.
    Groet en een dikke kus Pap.

  • 14 November 2014 - 21:05

    Trees:

    Dit is toch mooi om jou verslag te lezen jullie hebben wel genoten . En nog een hele mooie tijd en succes verder met je studie liefs .kus Opa en Oma.

  • 14 November 2014 - 21:52

    Mama:

    Hey lieve Susan,

    Je hebt ons een fantastische vakantie bezorgd, we hebben genoten van ons samenzijn.
    Samen eten, terrasseren en samen avonturen beleven.
    Geniet van je mooie nieuwe huis en vooral van de airco!
    Vergeet je project niet.
    dikke kuz. hvj.
    Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Minor ISD Suriname

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2015

Een laatste blog..

16 Januari 2015

Afscheid en Vakantie!!

24 December 2014

De feestdagen bij 30 graden!

10 December 2014

Het is hier fantastisch!

14 November 2014

Drukke weken en bijna op de helft?!
Susan

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 11143

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: