Het is hier fantastisch! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susan Laak - WaarBenJij.nu Het is hier fantastisch! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susan Laak - WaarBenJij.nu

Het is hier fantastisch!

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susan

10 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo, toen Anne vorige week in ons skype gesprek begon over mijn blogs kwam ik er achter dat ik al vrij lang geen verhaal meer heb geschreven. Dat breekt me nu wel een beetje op omdat ik al zoveel verschillende dingen heb meegemaakt en dus niet weet waar ik zal moeten beginnen.
Gelukkig houd ik keurig in mijn telefoon per dag bij wat ik heb gedaan, (al laat ik hierbij ook vaak wat steekjes vallen), en kan ik nu alle puzzelstukjes in elkaar gaan zetten in deze blog.

Mijn vorige verhaal ging nog over het afscheid van pap en mam, en dat is nu al bijna 4 weken geleden, de tijd gaat snel! Na het afscheid van pap en mam ging een deel van ons Johnnyhuis op trip naar Palumeu wat er voor zorgde dat het lekker rustig was. Ik kan je vertellen dat het echt fijn kan zijn om even een weekendje alleen in het huisje te zitten en niet met 6 man, laat staan 13, rekening hoeft te houden. In dat rustige weekend zijn de laatste spullen voor ons nieuwe huisje gebracht en zijn we bijna helemaal gesetteld, alleen de wifi ontbreekt nog deels. Hierdoor moeten wij (Marly en ik) vanuit huisje 1, naar huisje 3 lopen om even onze sociale media te updaten. Sinds vorige week hebben wij ook een eigen modem gekregen waardoor we weer 100% bereikbaar en up to date zijn, gelukkig!

In de afgelopen weken heb ik veel dingen ondernomen zoals een bioscoop bezoek, sporten, uiteten, wassen, boodschappen, en koken maar ook de belangrijke zaken zoals stage!!
Het schiet al aardig op met onze module positief opvoeden en stimuleren voor de nieuwe opleiding gevorderde créche peuterleidster!
Samen met Carmen en Maly hebben we nu al een groot gedeelte van de module op touw gezet, en we merken dat we veel kennis die we de laatste jaren hebben opgedaan nu kunnen gaan inzetten. Wat een mooie ontwikkeling!
Volgende week gaan we een proefochtend draaien waarin we gaan kijken of de verschillende oefeningen die we hebben bedacht aansluiten bij de doelgroep en of de theorie bruikbaar is. Denk alleen al aan de formulering van verschillende zinnen en woorden, begrijpen ze het hier? Dat gaan we dus volgende week onderzoeken. Daarna is het nog aanpassen van de module, doornemen met de directeur en alle puntjes op de welbekende i zetten.
Naast de module gaan we elke donderdagavond naar de cursus Lobi mi Pikin die ook gaat over positief opvoeden. De deelnemende ouders zijn er mee akkoord gegaan dat we mogen meekijken, dat was een super bericht. Ook stellen ze vragen aan ons en voelen we ons vrij bij de bijeenkomsten om mee te praten. Het leuke aan deze cursus is dat je nu kan zien hoe positief opvoeden in Suriname word gebracht, en sommige oefeningen uit de cursus kunnen we aanpassen aan onze module en daarvoor gebruiken. Het is super leerzaam om op deze manier samen te werken.

Afgelopen weken ook veel uit geweest, en een avondje op de partybus sla ik natuurlijk niet af. Daarbij komen natuurlijk de donderdagavonden bij de Havana Lounge, en de brakke vrijdagen die hierbij horen. Blij ben ik dan ook met onze nieuwe huisbaas die mij en mijn huisgenoot (ik zal geen namen noemen) een blikje energydrank komt brengen zodat we s ‘avonds gewoon weer uit kunnen gaan.
Helaas is Paul (huisbaas) nu naar Nederland voor vakantie, en zien we hem niet weer. Maar wat een schat van een man is dat. Hij heeft voor onze nieuwe inboedel gezorgd en wifi geregeld.

Ook Sinterklaas is in Suriname langs geweest. Eind November lag er een brief bij ons in de bus die voor de Hugo's was bestemd. Het was een uitnodiging voor een feestje bij ons (johnny's). 27 November stond er een grote Tulip tas met cadeaus en eten op de stoep en daar hebben we met de hele groep lekker van genoten. Voor alle Hugo's een gedicht met cadeau! Ook was er een geniepige Johnnypiet die voor alle Johnny's nog een lachwekkend gedicht had geschreven. We hebben genoten met z'n allen.

Andere fijne momenten van de afgelopen weken waren het chillen aan de waterkant, gezellig de stad in met Marly, liefdesverdriet weg eten met de anderen en de opening van de nieuwe sportschool in Lelydorp.

Vorige week donderdag ben ik samen met de hele groep van de minor op trip geweest voor 5 dagen. We gingen naar Apoera, Blanche Marie, Voltzberg en de Raileghvallen. Ik denk dat het lastig word om te omschrijven hoe het was, maar één woord zoals Evianne zou zeggen: Fantastisch! Wat maakte het zo fantastisch?
De omgeving: wauw prachtig, de 10,5 uur durende autorit was het allemaal waard, de 2e dag nog eens 4 uur op de boot ook. Het binnenland van Suriname is super mooi, en zeker een aanrader voor iedereen die Suriname gaat bezoeken. We hebben watervallen gezien, kleine inheemse dorpjes, met locals gepraat, in hangmatten geslapen, wandelingen door de jungle, planten, bomen en bloemen, en dat allemaal in het zonnetje en 31 graden. De voltzberg, wat een klim: 3,5 uur door de jungle slenteren en daarna nog eens 20 minuten klimmen, en alsof dat niet genoeg is ook nog eens 3,5 uur terug. Maar ik heb genoten. De jungle is lekker fris en af en toe heb je het geluk dat er wat regen valt , je kijkt naar beneden en ziet een Nederlands bos, maar dan kijk je omhoog en je ziet palmen en apen in de bomen slingeren. Dan besef je heel goed dat je in Suriname zit.
De laatste dag ben ik nog met een deel van de groep naar de moedervallen geweest, waarvoor je ook eerst een uur door de jungle moest (en weer terug:P). De moedervallen waren mooi. Ik ken natuurlijk Frankrijk met rotsen en rivieren, maar dit komt niet eens in de buurt. De kracht van het water van de moedervallen hoor je op een afstand, en toeristen? er is helemaal niemand, dus je kan gaan zitten en genieten.
Niet alleen de trip zelf maar ook de groep gaf mij een heel fijn gevoel, en ik denk de anderen ook. We zijn met de minorgroep van 13 man naar Suriname vertrokken en opgedeeld in 2 groepen, maar als we samen zijn is het super gezellig en klikt het met iedereen. Nu waren we 5 dagen met z'n allen en dat was erg leuk!!!!Een keer tegen iemand anders aan kletsen of je verhaal delen, ook masseren was iets dat in dit weekend niet ontbrak en dat kon allemaal! Bij het afscheid afgelopen maandag kon niet iedereen hun tranen bedwingen dus hebben we op de mooie dagen nog maar even een biertje gedronken. De trip was geweldig en is een speciaal moment in mijn reis hier in Suriname.

En toen zat ik weer in aan de johnnystraat. Na al mijn was te hebben gewassen ben ik weer back in business, gek maar ook weer niet. De 5 daagse trip voelde als een speciaal punt in deze tijd, ik begin af te tellen... Ook dat maakte de andere afgelopen maandag emotioneel, het is immers al 10 december en 15 januari vertrekken we naar Curaçao.
Van de ene kant heb ik super zin om weer naar huis te gaan, vooral als ik aan het skypen ben met pap, mam, loes en mijn vriendinnen maar ik heb het hier zo naar mijn zin dat ik hoop dat het nog even mag duren!!
Een trots gevoel overheerst als ik nu even snel terugkijk naar mijn tijd in Su, maar ook op wat komen gaat. Volgend weekend nog een trip naar Isadou -Jaw Jaw, daarna kerst en oud & nieuw en 10 Januari komt Loes, 15 Januari naar Curaçao en 24 Januari zal ik weer landen op Nederlandse bodem, brrrrrrr stopstopstopstop, daar ga ik nog even niet aan denken.

Ik hoorde van pap en mam dat er al veel kaartjes op de post zijn gegaan richting Suriname, maar helaas heb ik nog niets ontvangen. Ook mijn huisgenootjes moeten post ontvangen maar hebben ook nog niets. Ik laat het weten wanneer ik wat heb ontvangen!!

Ik ga nu lekker met Marly Hollandse pot (bloemkool) maken, mmmmm!!
Laten jullie nog een berichtje achter??
Dikke Brasa uit SU!!!!!!!!!!

  • 10 December 2014 - 22:40

    Suus:

    Ik kan helaas geen foto's meer uploaden!!

  • 10 December 2014 - 23:02

    Mam:

    op de valreep voor het slapen gaan! Fijn om weer je blog te lezen! kuz

  • 10 December 2014 - 23:07

    Mireille:

    lieve en dappere suus en Marly!!
    Laten we eens beginnen, met de opleiding wat we samen volgen: wat super fijn dat jullie de opgedane kennis en ervaringen kunnen inzetten, maakt al de tijd en energie dat we er hebben ingestoken niet voor niks! Wat zul je je dan al trots voelen dat je dat al hebt bereikt, nu verder gaan op jullie avontuur maakt alles 100% compleet zo te lezen! Wat fijn om te lezen dat jij je zo vermaakt en de heimwee niet overheerst, beetje heimwee is gezond he! De tijd gaat snel helemaal met al die mooie vooruitzichten, het is je weer gelukt, ben jaloers!! Maar daarom niet minder gegund! Toppertje geniet van je avontuur en op Nederlandse bodem doen we snel een borrel, zo te lezen zijn jullie die nog niet verleerd;) kussie mieppie

  • 10 December 2014 - 23:11

    Ruben Chhangur:

    Heee Suusss,

    Wat een mooi verhaal heb je allemaal neergezet.Ik denk dat jullie geen enig moment spijt hebben gehad dat jullie de trip bij mij hebben geboekt als ik naar al de verhalen zo leest. Jullie zijn de toppers gewoon aangepast aan moeder natuur en alles om zich heen.

    Thankssss tot op Isadau/Jaw-jaw.

    Groetjes Ruben

  • 11 December 2014 - 11:14

    Pap:

    Goede morgen Susan.
    Wat een super mooi verhaal weer ben blij dat het jullie zo goed gaat en dat je zo geniet van de mooie dagen in Suriname.
    De tijd gaat nu snel eerst de feestdagen en dan staat je zus al weer op de stoep.
    Geniet nog van de mooie weken die je, jullie nog hebben
    GR. en dikke kus Pap.

  • 11 December 2014 - 12:34

    Jantje:

    Wat een belevenissen! Dit pakt niemand je meer af....Geniet nog maar goed van de tijd die jullie nog hebben daar en over een paar weekjes als Loes komt nog even samen genieten!
    Wel jammer dat de post nog steeds niet over is....

    Lieve groetjes uit Coevorden!

  • 11 December 2014 - 16:12

    Anne:

    Jeej, weer een nieuwe! Leuk moppie. Vind het zo leuk om (weer) te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt. Geniet er nog maar even van want wat je zelf ook zegt, voordat je het weet zit je weer in dit kikkerlandje!

    Ga je snel zien en spreken lieverd xxxxxxx

  • 11 December 2014 - 18:52

    Ine:

    Bloemkool?????????

  • 11 December 2014 - 21:05

    Fam Faber:

    He nicchie,
    Wat een mooi verhaal heb je weer geschreven.
    De tijd vliegt voorbij dus ga nog maar heerlijk genieten de laatste weken. En dan in januari lekker knuffelen met je zussie met een heerlijk vooruitzicht.
    Xxx uit Goor

  • 12 December 2014 - 10:03

    Loessie:

    kerst en oud en nieuw kan mij gestolen worden, 15 jan naar SU!! :D:D:D:D:D:D

  • 12 December 2014 - 10:14

    Trees:

    Och meid wat mooi om te lezen , je bent heel goed bezig, heel veel ervaring. Bedankt knuffel van Opa en Oma.

  • 12 December 2014 - 20:21

    Lidy:

    Heb net je blog gelezen en de foto's bekeken. Wat een belevenis zeg, al die avonturen en indrukken. Het intense genieten druipt er vanaf. Vooral die foto van jou in je eentje op de bergtop genieten van t uitzicht. Zo mooi alleen met jezelf en de natuur. Wie had dat gedacht van mevrouwtje Druktemaker?

  • 12 December 2014 - 20:24

    Lidy:

    hey er is een stuk tekst weggevallen: veel plezier met alles wat je nog te wachten staat in Su en straks samen met je Loessie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Minor ISD Suriname

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2015

Een laatste blog..

16 Januari 2015

Afscheid en Vakantie!!

24 December 2014

De feestdagen bij 30 graden!

10 December 2014

Het is hier fantastisch!

14 November 2014

Drukke weken en bijna op de helft?!
Susan

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 11137

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: