De eerste week en stagedagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susan Laak - WaarBenJij.nu De eerste week en stagedagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susan Laak - WaarBenJij.nu

De eerste week en stagedagen

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susan

07 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Daar ben ik weer. Verplicht heb ik mijzelf achter de computer gezet omdat ik natuurlijk het thuisfront op de hoogte wil houden van mijn belevenissen, maar ik merk dat ik dit vrij lastig vind. Vooral de afgelopen week spreken we met ons huis het ene naar het andere af, en dat is super gezellig, maar tijd voor mijzelf schiet er dan bij in!
Ik ben blij dat stage deze week is begonnen, nu krijgen we weer een beetje ritme.
Maar goed, eerst terug naar vorige week. Vorige week woensdag hadden we ons eerste gesprek op onze stageplek. We hadden een gesprek met Bert Hulsman, de directeur van stichting tana. Mr. Hulsman heeft een Nederlands Indische afkomst en dat maakt het communiceren een stuk gemakkelijker. Ook kent hij de Nederlandse cultuur en de Suriname, dat is voor ons prettig. Mr. Hulsman vertelde ons dat stichting Tana opleidingen aanbied aan jongeren die hun school niet hebben afgemaakt, zogenoemde "drop-outs". De jongeren kunnen een opleiding volgen tot bejaardenverzorger, crèche leidster, slager, automonteur of elektrotechniek. Aan ons de taak om een cursus/training in elkaar te zetten die gaat over goed ouderschap, dit omdat een groot deel van de leerlingen al moeder is. Veel van hen voeden hun kind alleen op en zij kunnen dus wel wat ondersteuning gebruiken als zij dit willen.
De eerste twee weken staan voor ons in het teken van snuffelen, dat betekend in de lessen kijken, met docenten en leerlingen praten en natuurlijk de opdracht afbakenen. Straks meer over de eerste stagedagen.
Donderdags hebben we lekker in de zon gezeten bij ons huis, een beetje opgeruimd, boodschappen en weer in de zon. 's avonds zijn we met onze groep uiteten geweest en hebben we ons door theo onze huisbaas, na het eten, bij het huis van de andere groep (hugostraat) laten afzetten. Het plan was om een avondje te gaan stappen en daarvoor hadden we de benodigde drank ingeslagen. Mijn huisgenootjes hadden lekker een flesje bacardi gehaald, en o,o,oh wat was ik daar blij mee!!!!!!!!!
Aangekomen bij de Hugostraat viel er 1 fles drank op de grond, en je raad het al, dat was de bacardi. Gelukkig was er genoeg anders lekkers, en vrijdags hadden mijn huisgenootjes speciaal een flesje bacardi voor mij gekocht, mmmmmmmmm:D! Uiteindelijk donderdags met z'n allen naar Havana geweest! Dat was super leuk, tot 2 uur waren er Surinamers aan het salsadansen, erg leuk om te zien. Daarna ging het los en mocht alle import de dansvloer op!
Vrijdags stond een 'moetje' op het programma. We moesten naar de vreemdelingen dienst. Op advies van het andere huis dik ingepakt met lange broek en vestjes (anders mag je niet naar binnen), in de brandende zon op de fiets. Het fietsen is hier al een probleem, maar zo dik ingepakt word het helemaal een kwelling, pff toch nog wel ff wennen!!
Gelukkig was er binnen bij de vreemdelingendienst airco en konden we lekker afkoelen. Als beloning zijn we na de vreemdelingendienst doorgefietst naar het Krasnapolsky hotel waar je voor €12,50 (50 SRD) de hele dag kan zwemmen, inclusief een lunch met een drankje! Heerlijk!
S ‘avonds konden we voor het eerst thuis koken want ons gas deed het eindelijk!!!! We dachten lekkere spaghetti te hebben gemaakt totdat we er achter kwamen dat de saus net ketchup was, dus dat was niet z'n succes:(! Na het heerlijke avondmaal hebben we met z'n allen expeditie robinson terug gekeken.
Het zwemmen bij Krasnapolsky was ons zo goed bevallen dat we er zaterdag maar weer naar toe zijn gegaan. 's Avonds gingen we uiteten bij Jiji's een internationaal restaurant. Toevallig zat de andere groep naast Jiji's en zijn we na het eten bij hen aangesloten. De andere groep had besloten om uit te gaan bij Zsa Zsa Su. Daar hadden Carmen, Marly en ik ook wel zin in maar we hadden maar 1 huissleutel mee, domdomdom!! Gelukkig is daar onze huisbaas Theo die ons allen heeft opgehaald. Zo konden wij onze sleutel pakken en bracht hij ons daarna door naar Zsa Zsa Su. Zaterdag was trouwens ook de dag dat we onze eerste slang hebben gespot IEHJJ!
Zondag lekker uitgeslapen en daarna zijn we naar een ander zwembad geweest die wat goedkoper was dan het Krasnapolsky. Dit is ons erg goed bevallen, en misschien kopen we hier wel een abonnementje! Toen we op het zwembad lagen belde Eric de landencoördinator vanuit het Wiendesheim ons ook nog even om te kletsen, hoe leuk!
Om de week en onze lekkere chilldag af te sluiten zijn we uiteten geweest bij het Vat. Het duurde ontzettend lang, dus ik vraag me af of wij daar voor het eten nog wel eens weer komen. Zondagavond op tijd naar bed omdat de wekker maandag om 6 uur zou gaan voor stage.
Maandag zijn Marly, Carmen en ik om 7 uur weg gefietst. We waren ruim op tijd aanwezig. Deze dag hebben we de lessen gevolgd van de groep crèche leidsters. De crèche leidsters kregen allemaal stof aangeboden die wij ook in onze opleiding hebben gehad, dat was erg leuk om te zien. We werden als 'pedagogen' ook echt betrokken bij de les en de juf vroeg ons soms om wat voorbeelden te bedenken.
De meiden uit de klas waren erg leuk en staan open voor vragen vanuit ons. Ook merk je dat er veel vrijheid is, er word openlijk gepraat over jongens, baby's en seks. Dit had ik niet verwacht, maar zie ik wel als positief. De leerlingen hebben veel respect voor de leerkracht en spreken haar ook aan met twee woorden (ja juf(fie)). De lessen duren van 8 tot 10, en van half 11 tot 12. Tussendoor dus een half uurtje pauze waarbij er nasi en bami word gehaald voor iedereen.
Vandaag om kwart over 7 op de fiets en dit bleek een goede tijd te zijn om weg te fietsen. We zijn vandaag de dag begonnen met een uurtje in dezelfde klas als gisteren. Wat bijzonder was was dat de leerkracht en leerlingen de morgen beginnen met twee liedjes, het volkslied en een gebed. De leerkracht moedigt de leerlingen ook echt aan om hard en duidelijk te zingen!! Dit vond ik bijzonder om te zien.
Na dit uurtje hebben we een sociale vaardigheids les bijgewoond van de andere crèche leidsters klas. Samen met de leerkrachten hebben we pauze gehouden en na de pauze hebben we de dossiers van de leerlingen in gekeken om te kijken welke achtergrond zij hebben en een overzicht te krijgen van de leerlingen die al moeder zijn.
De dossierkast bestaat uit 4 laden, waarvan we er nu 3 hebben doorgespit. Onze lijst bestaat al uit 60 moeders, waarvan meer dan de helft 19.20 of 21 is. Dat had ik helemaal niet verwacht, ik vind dit best veel en zie nu ook in waarom stichting tana graag een cursus/training goed ouderschap zou willen hebben.
Waarschijnlijk gaan we een enquête uitzetten om te kijken waar de behoefte licht van de moeders.
Bij onze stage is een grote supermarkt, een soort makro, in de buurt en hier halen wij naar stage nu altijd verse groenten en de laatste boodschappen. Gisteren hebben we met Theo een voorraad eten en drinken gekocht, zo hebben we altijd wat in huis. Het geld vliegt er door, maar een voorraadje is toch prettig:)! elke keer op de fiets met de boodschappen, in de hitte, dat is niet echt mijn ding.
Ik raak steeds meer gewent hier en ben blij dat de stage nu is begonnen. Van de warmte 's nachts heb ik niet meer zoveel last, maar overdag kan ik er nog niet aan wennen. Vooral als je van de fiets komt of iets intensiefs thuis doet ben je kletsnat van zweet, bah. Ook moeten we op stage een lange broek aan en het liefst een echt T-shirt of vestje, zweten!!!!!!!!!!Veel douchen en kleren wassen met de hand, want volgens de Belgische studenten die ook op ons terrein verblijven word je was niet schoner van de wasmachine hier!
Ik loop stage van maandag t/m donderdag maar dit kan soms wel eens verschillen.
Laten jullie allemaal weer een berichtje achter?:)

Dikke kus vanuit Suriname xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 07 Oktober 2014 - 21:05

    Megamindy:

    hallo Suusje, wat leuk om te lezen hoe het daar is. Volgens mij hebben jullie veel lol! Geniet van jou leuke berichtjes . Thanks.
    Dikke kus Monique

  • 07 Oktober 2014 - 21:54

    Marian:

    Hey lieverd, wat fijn om je verhaal te lezen. Wat kun je mooi schrijven.
    Ik ben trots op je!

  • 07 Oktober 2014 - 22:17

    Sigrid:

    Hee Suus, wat leuk om weer over Swietie Sranan te lezen. Het blijft een bijzonder land! Geniet van alles! Xxx

  • 07 Oktober 2014 - 22:53

    Kat:

    Hey suus, klinkt super interessant wat jullie daar gaan doen .
    Hier wordt het alweer knap koald op 'n akker...
    Leuk om je verhalen te lezen!
    Grtz Kat

  • 08 Oktober 2014 - 07:50

    Marlon L:

    Suus wat een super leuk verhaal. De stage lijkt me zo te horen
    ook heel interessant! Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Leuk om
    op deze manier een beetje inzicht in je leven daar te krijgen.
    Heel veel plezier en succes met je stage.
    Dikke kus xx

  • 08 Oktober 2014 - 10:52

    Trees:

    Wij vinden het fijn om zo jou dag in deling te lezen , heel mooi geschreven Susan. Heel veel liefs van Opa en Oma,

  • 08 Oktober 2014 - 11:03

    Jantje:

    Hey Suus, wat weer een mooi verhaal! Genoeg te beleven daar en een heel interessante stage vlgs. mij. Heel veel succes en blijf schrijven!!!! We kijken er naar uit! Liefs uit Coevorden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Minor ISD Suriname

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2015

Een laatste blog..

16 Januari 2015

Afscheid en Vakantie!!

24 December 2014

De feestdagen bij 30 graden!

10 December 2014

Het is hier fantastisch!

14 November 2014

Drukke weken en bijna op de helft?!
Susan

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 693
Totaal aantal bezoekers 11138

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: