Party in Suri! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susan Laak - WaarBenJij.nu Party in Suri! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susan Laak - WaarBenJij.nu

Party in Suri!

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susan

14 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Vorige week woensdag ben ik samen met Carmen en Marly voor het eerst op stage bezoek geweest. We gaan dan met twee stagebegeleiders van stichting TANA naar een crèche of peuterschool, de stagiaires (leerlingen van TANA) moeten dan een examen doen. Het examen kan in houden: Baby baden, een versje aanleren, voorlezen, een liedje aanleren of snipperwerk (knutselen). Door een lootje te trekken weten de stagiaires welk examen ze moeten afleggen. Een voorbereiding op alle 5 de activiteiten is dus verplicht.
Het eerste stage bezoek vond ik erg onwennig omdat ik deze stage bezoeken zelf ook ken van mijn opleiding onderwijsassistent en daar was ik soms best zenuwachtig voor. Gelukkig zijn de stagiaires heel vriendelijk en kunnen zij goed aangeven of ze zenuwachtig zijn. Ze stellen zich vaak voor en vinden het geen probleem dat we meekijken bij hun examen. Op dit moment ben ik al 3 dagen mee geweest op stage bezoek waarbij ongeveer 2 tot 3 stagiaires examen doen. Wat ik zo leuk vind aan de bezoeken is dat je dan de sfeer kan leren kennen die in de Surinaamse crèches en peuterscholen hangt. Je ziet hoe de kinderen worden benaderd en/of hoe zij worden verzorgd. De kinderen hier op de crèches en peuterscholen zijn zo ongelooflijk knap en mooi!!!!!! Een erg hoog "aah, poepie" gehalte!!!!!!!De verschillen tussen de crèches en peuterscholen zijn grooooot! Zo zijn we al bij crèches geweest die internationaal gericht zijn, deze lijken veel op de kinderdagverblijven bij ons in Nederland. Maar ook Surinaamse crèches waarbij bedjes, stoeltjes en speelgoed vrij oud zijn.
Na ons eerste stage bezoek op woensdag waren we rond half 12 weer terug op stage. De laatste 1,5 tot 2 uur werken we dan samen aan ons plan van aanpak bij stichting TANA.
Woensdag hebben we ook eindelijk een slagerij gevonden waar we gehakt hebben gehaald! Bijna had ik overwogen om er ook te gaan werken, ze hadden namelijk een vacature, maar dat heb ik toch aan mij voorbij laten gaan! 's Avonds hebben we voor het eerst casave gemaakt. Dat lijkt een beetje op onze Nederlandse aardappel maar officieel is het een wortelsoort. Het schillen van de cassave viel ons erg tegen, het was bijna een marteling, waarbij een mes is gesneuveld. Gelukkig was het eindresultaat heerlijk, en met onze nieuwe messen zullen we het vast nog wel eens maken!!
Donderdag voelde Carmen zich niet helemaal fit want ze werd wakker met ontstoken amandelen, auw:(! Daarom is zij die dag niet mee gegaan naar stage. Ondertussen zijn we met haar naar de dokter geweest, heeft ze antibiotica en gaat het een stuk beter!
Donderdags hebben Marly en ik samen aan het plan van aanpak gewerkt op stage en nog lang met Mr. Hulsman van stichting TANA gesproken. Ook had hij de boeken ontwikkelingspsychologie op zijn laptop staan en die mochten we van hem over nemen. Misschien hebben we er nog wat aan:D! super!
Naast het plan van aanpak hebben Marly en ik meegekeken in een les elektrotechniek van de jongens klas. Wat een belevenis. Marly en ik kwamen de klas binnen en direct wilden zij met ons op de foto voor op facebook, dat hebben we maar afgeslagen. De jongens gedroegen zich als echte macho's maar daar trokken wij ons natuurlijk niets van aan. Toen de les begon draaide dit gedrag wel om en lette ze allemaal goed op. Ook hebben Marly en ik nog wat over het binaire getal systeem geleerd, hoppa, ook mooi meegenomen?!
Na stage zoals gewoonlijk weer boodschappen doen, lekker Surinaams fruit en een appeltje voor onderweg. 's Avonds spaghetti gegeten, jaja het gaat echt super met het zelf koken! Na het eten aan de borrel en dat was toch een portie gezellig!! Uiteindelijk rond half 3? in bed, maar goed we konden vrijdag uitslapen. Vrijdag zijn we bijna allemaal vrij en ben ik met Britt naar het zwembad geweest, daar hebben we heerlijk 3 uurtjes op ons luchtbedje gedobberd.
Zaterdag heb ik samen met Lotte veel geregeld voor het verjaardagsfeestje van Britt was 's avonds zou plaatsvinden. Eerder in de week hadden we al met de mensen uit het andere huis, die ook 2 jarigen hadden die week, afgesproken dat we met de party-bus zouden gaan. Niet alleen de party-bus, maar ook een cadeau, taart, versiering, drank en hapjes moesten worden geregeld. Gelukkig heeft Theo 2 uur lang met ons door Paramaribo gecrost en is alles gelukt!:)
Om half 10 kwamen de mensen van het andere huis bij ons, en de drankjes begonnen rijkelijk te vloeien!
Om 11 uur kwam daar de party-bus aanrijden en Britt en Gerlinde (Eva was er al achter) wisten van niks!!!
Inladen en gaan!! We hadden een 50 persoons bus en waren met 13 van de minor en THEO:D! Mooi veel ruimte dus om lekker te dansen op de swingende muziek! De drankjes gingen natuurlijk mee de bus op en ik kan je vertellen, ik heb géén idee wat ik allemaal gedronken heb in dat uurtje. Rond kwart over 12 kwamen we weer aan op ons terrein, taxi gepakt en op naar Touché!. Helaas zat Touché dicht toen wij daar aankwamen en zijn we doorgereden naar Lekker. Er was helemaal niemand, maar Lotte kende de baas en die heeft ons feestje een stuk prettiger gemaakt:D! Na ongeveer 3 uur slaap ging om 8 uur weer de wekker omdat Theo ons naar white beach zou brengen. White Beach is een opgespoten nepstrand aan de Suriname rivier. Door de leuke knusse hutjes lijkt het net een echt standje. Hoppa, de hangmat opgehangen en de hele dag lekker gechillt. Tussen door nog een paar regenbuitjes, maar ik lag heerlijk in mijn hangmat. Als afsluiting van het weekend zijn we lekker uiteten geweest bij Zus&ZO, daarna op tijd naar bed de wekker staat om 06.15 uur.
Gisteren weer op naar stage, op stage bezoek, Carmen op de hoogte brengen van onze vorderingen die week ervoor en boodschappen gedaan. Vandaag zo ongeveer hetzelfde. Het is nu 16.30 uur hier en we beginnen zo met eten koken. Om half 7 ga ik met Marly mee naar het zwembad omdat zij daar vorige week voor het eerst zwemles heeft gegeven (dit doet zij in Nederland ook) en vanavond mag ik ook mee:)! Lijkt me leuk!
Verder zijn we ook al een beetje wezen kijken naar leuke tripjes en uitstapjes, maar het zijn er zoveel dat ik eigenlijk niet weet waarvoor ik moet gaan. Dus tips zijn welkom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De laatste dagen zijn hier ook behoorlijk veel muggen en zit ik helemaal onder de bulten, om gek van te worden. Ook is er in Suriname nu het Chikungunya-virus dat over word gebracht door muggen. Je krijgt dan erg last van je gewrichten en hoge koorts. Het komt heeeeel veel voor hier, dat konden we merken toen we met Carmen naar de dokter gingen. De helft van de mensen in de wachtkamer (ongeveer 30) hadden Chikungunya opgelopen!! We smeren ons dus maar goed in met deet.
Verder gaat het prima hier met mij, ben super blij met m'n hangmat die ik heb gekocht zodat ik mij even kan terug trekken als ik daar zin in heb.
Het is weer een super lang verhaal geworden. Ik denk dat ik niet zo goed ben in kort en bondig schrijven!!!

BYE mensen in Nederland:)! En een dikke kus uit SURI! (L)


  • 14 Oktober 2014 - 21:52

    Jantje:

    Weer een erg leuk verhaal Suus! En niet ziek worden hoor!

  • 14 Oktober 2014 - 21:55

    Megamindy:

    weer super leuk om te lezen Suzie!! Xxx

  • 14 Oktober 2014 - 22:23

    Lidy:

    Hai Suus, weer een mooi verhaal. Fijn dat je t zo leuk hebt daaroo in Suri

  • 14 Oktober 2014 - 22:33

    Mamsie:

    weer genoten van je verhaal! Je hebt de goede verhouding tussen party en stage al gevonden!

  • 14 Oktober 2014 - 22:49

    Sjack, Rianne, Nienke:

    Wat leuk om te lezen!

  • 14 Oktober 2014 - 23:00

    Rianne:

    Hee Suus!
    Leuk om te lezen wat je allemaal doet! Je stage klinkt tot nu toe ook goed! Heb je de borgoe-cola al geprobeerd? ;)
    Trips die ik je kan aanraden zijn Bigi Pan, Brownsberg, de schildpadden (!!!!) en dolfijnen en kaaimannen spotten.
    Veel plezier!! Ik ben jaloers!!
    Liefs


  • 15 Oktober 2014 - 00:12

    Carla Senger:

    Nou Suus dat was inderdaad weer 'n lekker lang verhaal, mooi om te lezen ver weg maar zo toch dicht bij.
    Op naar jullie volgende belevenissen, enne,,,,geniet ze.
    Doeiiii groetjes oet de lutt.

  • 15 Oktober 2014 - 00:26

    Ikke:

    Tips genoeg
    Vlinder en schildpadden kwekerij ong. uurtje bij jullie vandaan zelfs slangen gezien daar
    En berg en dal heeft veel leuks, afabakatour met plaatselijke gids( vraag naar Mozes hij was erg leuk) , 11 platforms met kabelbanen inclusief over de Surinamerivier
    Boottocht naar suiker of koffieplantage, met bloeiende banenenbomen zo mooi
    Wandeling met gids bij berg en dal naar hele oude graven en een hele dikke boom
    Historische suikerplantage, huisjes staan er nog , nu bewoond door vele vleermuizen
    Dolfijnentrip op surinamerivier
    Veel plezier, ga veel doen het is de moeite waard!

  • 15 Oktober 2014 - 10:34

    Pap:

    Super mooi verhaal Susan ben blij dat het je zo goed gaat en wat die hangmat betreft die ben je straks kwijt.
    Groeten de Bierkoning.

  • 15 Oktober 2014 - 11:53

    Mireille:

    Haai suus,
    Wat een leuk verhaal!!:D
    Fijn dat jullie je zo vermaken en dat stage leuk is..
    Veel plezier en geniet ervan!
    xxx

  • 15 Oktober 2014 - 16:13

    Trees :

    Ik vind het een mooi verhaal. Wij vinden het fijn dat het jou zo goed gaat .liefs Oma.

  • 16 Oktober 2014 - 09:31

    Franka:

    Heeeey die Suus!
    Wat onwijs leuk om te horen dat t goed met je gaat en dat je zo geniet. Brings back memories ;-) W.b. de slagerij; mijn neef heeft daar (meerdere) slagerijen dus mócht je nog een beetje bij willen beunen tussen al dat gefeest door, dan kan ik een goed woordje voor je doen :-))
    Dikke kus mi goedoe!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Minor ISD Suriname

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2015

Een laatste blog..

16 Januari 2015

Afscheid en Vakantie!!

24 December 2014

De feestdagen bij 30 graden!

10 December 2014

Het is hier fantastisch!

14 November 2014

Drukke weken en bijna op de helft?!
Susan

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 1213
Totaal aantal bezoekers 11145

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: