Een maandje:) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susan Laak - WaarBenJij.nu Een maandje:) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Susan Laak - WaarBenJij.nu

Een maandje:)

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susan

23 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Daar zijn we weer. Op een vrije donderdag omdat het hier vandaag divali is. Een feest voor de Hindoestanen met duizenden lichtjes.
Goed, deze week was voor mij dus erg kort. Vorige week daarentegen wel de hele week wat gedaan voor school. Veel stage bezoeken gedaan en we zijn met de auto over de saronbrug gereden!! De saronbrug zit dicht bij ons in de buurt en is een echt Surinaamse brug: heel stijl omhoog en heel stijl omlaag. Nee deze bruggen zal je in Nederland niet zien.
In Januari word er over deze brug een wandeling georganiseerd om het nieuwe jaar te vieren, misschien dat we daar aan mee gaan doen:)!
Vorige week donderdag was er een infoavond voor de nieuwe studenten van Stichting TANA. Wij hebben daar met z'n drieën bijgezeten. We hadden ons netjes aangekleed en zijn met de taxi er heen gegaan omdat het na 7 uur was en dan is het hier al donker. Eenmaal in het lokaal natuurlijk knettertje warm, daar gaat je lekkere douchegeurtje. Na 1,5 uur kwamen ook de gekko'tjes ons vergezellen, daar waren we niet zo heel blij mee! haha. Theo heeft ons die avond weer opgehaald bij stage en daarna direct naar bed want vrijdag stond een congres op het programma.
Mr Hulsman van Stichting TANA was uitgenodigd voor dit congres en mocht 3 anderen meenemen. Wij zijn samen met de vrouw van Mr. Hulsman naar het congres gegaan. Het congres ging over drop-outs, de doelgroep waar TANA ook mee werkt.
Het congres begon om 9 uur en daarvoor had je te gelegenheid om te ontbijten. Daar maakten we natuurlijk gebruik van en aten samen een heerlijk broodje kip! Gelukkig was er in de congreszaal genoeg airco, dus dat was lekker vertoeven.
Het congres werd geopend en met z'n allen werd het volkslied van Suriname gezongen en gebeden, erg indrukwekkend. Daarna was het woord aan Ds. Persaud voor een geestelijk statement en gebed. Erg apart om dit me te maken, ik had erg het idee dat mensen werden overtuigt om te gaan geloven in god.
Na het geestelijk statement kregen verschillende mensen het woord voor een inleiding zoals de vertegenwoordiger van de President, de oprichtster van stichting Rumas (organisatie congres), en M. Watson die wat over sport als middel voor terugdringen van drop-outs vertelde.
Alles wat er werd verteld wat super interessant en ik kon het ook goed volgen. Na de inleidingen werden we opgedeeld in groepjes voor een verwerkingsopdracht. Ik zat bij M. Watson en we gingen dus kijken hoe we door middel van sport drop-outs konden verminderen en wat hier nog voor nodig is in Suriname. Ik kreeg de rol om te notuleren, achteraf wel prettig omdat ik niet uit ervaring mee kan praten. Ik zat in een groepje met veel andere professionals en het was leuk en leerzaam om kennis met hen te maken.
Na een lunch met nasi en kip werden er door elk groepje presentaties gehouden. Aan het einde van de dag werd er nog gebeden en afscheid genomen. Om half 6 waren we die dag weer thuis.
Hup hup een beetje bijkletsen met de huisgenootjes en snel onder de douche want we gingen die avond ook nog barbecueën bij de Hugostraat, dat was zo gezellig dat we die avond maar hebben voortgezet in Touché. En de volgende morgen werd ik natuurlijk wakker met een licht katertje. Maar goed die zaterdag wel weer goed besteed want mijn kamer kreeg een grote schoonmaak. Aangezien Britt en Lotte bij elkaar op de kamer slapen en Britt een aantal spullen van haar bij mij op de kamer heeft staan komt het vaak voor dat we gezellig met z'n tweeën op mijn kamer onze haren kammen, Lees ook: blonde, lange, uitvallende haren. Mam, ik weet nu waar je het al die jaren over hebt gehad. Jakkes!! haha, maar nu ziet het er weer spik en span uit:D
Zaterdagavond zijn we uiteten geweest bij de Japanner in de stad. Daar aten we aan de kookplaat. Een kok bereidde ons eten en we konden het direct opeten, zo leuk!! Zie foto's voor een indruk. De kok ging allemaal grappig dingen doen met het eten, en het eten was ook nog eens heerlijk. Pap en Mam, daar gaan we zeker eten:D!
Zaterdag is ook Eric, onze coördinator aangekomen in Suriname. Hij gaat alle stageplaatsen langs om te kijken hoe het verloopt. Na de Japanner hebben we met hem nog een biertje gedronken, maar omdat hij 3 uur vertraging had gehad was hij al snel weer vertrokken. Dit maakte dat wij ook maar naar huis gingen en zondag heb ik lekker uitgeslapen en zijn we mijn favoriete bezigheid gaan doen: chillen op het luchtbedje in het zwembadje bij VOS. Heerlijk, behalve dat ik m'n gezicht had verbrand, maar die is nu lekker bruin, haha:)!
Deze week zoals ik al had gezegd een korte week waarin we maandag zijn gestart bij de nieuwe groep crèche peuterleidsters die donderdag op de infoavond waren. We werden ook nog even voor het blok gezet om een oefening met de meiden te doen want ze waren allemaal nog een beetje verlegen. We hebben met z'n allen een woordweb gemaakt met verwachtingen over de opleiding en het werk. Je merkte dat de meiden nog erg moesten wennen aan de nieuwe groep, en omdat wij zo voor het blok werden gezet was het ook niet écht een top oefening! Maar wel weer leuk om te doen.
We hebben deze week enquêtes afgenomen bij de studenten van stichting TANA. Deze willen we gebruiken voor de opzet van onze training. In de enquête kunnen de studenten aangeven of ze informatie zouden willen over opvoeden, en zo ja over welke specifieke onderwerpen. Hiermee proberen we een top 5 van onderwerpen samen te stellen die we kunnen gebruiken in de training. We gaan er ong. 100 afnemen.
Ook is ons plan van aanpak bijna afgerond. Het wachten is nog op informatie vanuit de opdrachtgever, stichting TANA.
Deze week zijn we ook nog een supermarkt tegen gekomen waar ze veel Nederlandse producten hebben zoals raadler en kwark!!!!! JAMMIE
Hij zit dicht bij onze stage en hopelijk laten we ons niet te vaak verleiden om hier naar toe te gaan.
Vandaag is een Nationale vrije dag zoals ik al zei en vanavond gaan we kijken in de stad, uiteten en een dansje wagen bij Havana:-D!
Morgen heb ik dan nog lekker een vrij dagje en kan ik nog wat opruimen en voor school bezig. Zaterdag en Zondag ga ik voor het eerst op trip met Carmen, Britt en Lotte. We gaan naar Nickerie en het Bigipan meer. Ik ben zo benieuwd hoe het is om z'n trip te doen en heb er super veel zin in!!!!
Volgende week dinsdag komt Eric naar onze stage om te kijken hoe het gaat en hopelijk kan hij dan ook het plan van aanpak goedkeuren en kunnen we verder waar we mee bezig waren!!
Vandaag heb ik al lekker lang geskyped met Marlon! Dat had ik ook echt even nodig, ik begin mijn vriendinnetjes nu wel te missen! En Loes natuurlijk. Ik vind het erg leuk om berichtjes uit Nederland te krijgen en te horen wat jullie daar allemaal meemaken. Houden jullie mij wel op de hoogte van de laatste roddels??
Als jullie willen kan er ook post worden verstuurd naar mij zoals foto's, brieven en geheime boodschappen die mijn kamer wat opvrolijken of lekkere Nederlandse dingen JAWEL:D Dit kan naar:

Kinderhuis Saron
T.a.v. Susan ter Laak
Slangenhoutstraat 97
Paramaribo Suriname

En voor diegene die zin hebben om het slechte weer in Nederland even te ontspringen, er is genoeg plek hier op het terrein en iedereen is welkom:D!!

Dikke kus uit het nog steeds warme Paramaribo!! xxxxx


  • 23 Oktober 2014 - 20:54

    Lidy:

    Hey lieve Susan,

    Ik heb net jouw verhaal weer gelezen. Heel leuk hoor! Volgens mij heb je het wel naar je zin daar. Wat een andere cultuur daar, mooi die ervaring.

    Dikke kus,
    Niko en Lidy

  • 23 Oktober 2014 - 21:36

    Mamsie:

    hey lieve meid.

    Heerlijk weer om je verhaal te lezen, en toch weer andere verhalen dan via Skype.
    Ik dacht dat je niet meer in de rui was haha. Je ligt toch wel op je knieën om de haren op te vegen.
    Dikke kuz


  • 23 Oktober 2014 - 22:19

    Jantje:

    hey Suus, wat weer een mooi verhaal en wat heb je alweer veel beleefd! En dat fotograferen heb je zeker van je vader

  • 23 Oktober 2014 - 22:21

    Jantje:

    mooie foto's hoor.....ga zo door, het is een ervaring die je nooit zult vergeten!
    Dikke kus uit Coevorden

  • 23 Oktober 2014 - 22:39

    Mirjam:

    hoi Susan, ik heb je verslag gelezen. Super hoor al die ervaringen. Grtjs Mirjam

  • 24 Oktober 2014 - 08:27

    Ellen Nijmeijer:

    Hoi Susan,
    Heel erg mooi om jou belevenissen te lezen.
    Het klinkt erg goed, je bent goed bezig.
    En leuke dingen om je studie en stage is natuurlijk ook erg belangrijk, maar dat doe je wel volgens mij.
    Je gaat de brug toch wel in een hardloop-tempo doen he?
    Geniet er nog van en hopelijk gaat Eric het goed keuren, kan kun je hard aan het werk.
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.
    Groetjes Ellen

  • 24 Oktober 2014 - 09:28

    Nicol:

    haa suus! leuk verhaal!! herken er veel van ! heel veel plezier met je eerste trip, het is super mooi daar! trips zijn verslavend voor je t weet ga je elk weekend ;)!! zo'n tocht met oud en nieuw lijkt me gaaf. heb er destijds niets over gehoord, oud en nieuw is zowieso een geweldige ervaring. een mondkapje is geen overbodige luxe haha . maarja dat duurt nog ff! genietseeee xxx nicol

  • 24 Oktober 2014 - 11:19

    Peter:

    Hè super topper van me wat een mooi verhaal weer en wat mooi dat het zo goed met je gaat. Nog een weekje en dan gaan wij ook kan het bijna niet afwachten haha. Ik zit nu op het ziekenhuis in Enschede voor een APKtje alles voor Mijn goede hard en Maandag zien we we verder. Groeten en twee dikke kusjes pap

  • 24 Oktober 2014 - 13:01

    Guus En Erna:

    Hallo Susan,
    Wat een avontuur! Wij wensen jou een hele fijne tijd in Suriname!
    Groetjes,
    Guus en Erna

  • 31 Oktober 2014 - 11:24

    Trees:

    Dag Susan . Beter laat dan nooit Wat een mooie brief heerlijk om te lezen. Dat jij er zoveel ervaring op doet dat is toch geweldig. Met Opa en Oma gaat het prima. Wij wensen jou noch veel leer samen dagen toe. Veel liefs Opa Oma .dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Minor ISD Suriname

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2015

Een laatste blog..

16 Januari 2015

Afscheid en Vakantie!!

24 December 2014

De feestdagen bij 30 graden!

10 December 2014

Het is hier fantastisch!

14 November 2014

Drukke weken en bijna op de helft?!
Susan

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 11153

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: